duminică, 18 februarie 2018

Izgonirea din Rai si Raiul izgonit


Duminica aceasta poarta un nume dramatic. Duminica izgonirii lui Adam din Rai.
Evanghelia zilei (Matei 6.14-21), constituie una dintre cele mai pline de slava pagini de pedagogie divina.

Ele urmează textului din Sfânta Scriptura care ne învață cum anume, cu ce cuvinte sa ne rugam: Tatăl nostru (Matei 6.9-13). Mântuitorul îndeamnă la aflarea cheii Raiului, cheie pierduta de nesăbuitul Adam. Rugăciunea smerita, adresata lui Dumnezeu ca unei Persoane vii, iertarea celui ce-ti greșește, postirea fără fandoselile cosmetizării fariseice, smerita acumulare de har si dar, comoara sigura dinaintea furilor si ruginei celor stricăcioase. Un aliaj pe care Dumnezeu ni-l deconspira cu dragoste de Frate mai mare. El ne arata, in fond, care trebuie sa fie parametrii efortului nostru duhovnicesc pentru redescoperirea raiului. Pentru reconstruirea stării de har dinainte de căderea in păcat a protopărinților.

De ce Raiul
O să ziceți, bun si ce ne mai interesează astăzi acest text? Ce mai poate el descoperi sufletului meu de om modern, ucis de false prietenii, agățat in sforăria carierelor de tot felul, hămesit de informații contradictorii, umilit de limitele libertății impuse de falsa democrație pentru care unii au plătit, îngerește, cu viața? Ce mai poate schimba in viața mea? Eu cred ca totul. Pentru ca, odată redobândit, pentru noi de către Hristos, Raiul nu mai poate fi pierdut ci alungat de la noi. Câtă vreme înțelegem aceasta, zbaterea noastră creștină merita sa fie trăită. Energia de viată care propune ritmul mântuirii merită să fie asumată. Caci Raiul e plin de Hristos, de prezenta si puterea Lui. Raiul este deschis noua nu ca o părere, nu cu toanele unuia dintre dumnezeii falși, care au mereu toane: acum deschid, acum închid mântuirea, uneori prinzându-i pe acoliții lor intre uși.

Vremuri tulburi

Raiul pe care ni-l dăruiește Hristos are ca porți, porțile pocăinței. Nu ale închipuirii de sine, nu ai investiției in demersurile noastre păgâne. Nu Valentine's day. Nu supralicitările legate de Dragobete. Ci Evanghelia. Aceea care, in Duminica aceasta ne binevesteste ca asumarea raiului nu tine de alchimia mincinoasa a lumii pe care o trăim ci prin asumarea lecției despre Rai pe care Biserica ne-o pune la dispozitie. Ea ne cere centrarea atentiei pe postire, nu doar pe post, pe daruire, nu doar pe dar, pe finalitate nu doar pe mijlocul atingerii ei. Oboseala morala in care traim acum vine din lipsa de cunoastere si traire a Evangheliei acesteia. Balbaiala eticii sociale, in care homosexualitatea este socotita virtute, maine poimaine, reliefata de aplauzele tembele ale actorilor americani la discursul unui premiat la Oscarul din acest an care ameninta, in cuvinte maiestrite, ce se va intampla cu cei care nu vor accepta homosexualitatea si celelalte erezii morale drept adevar, stupizenia discursurilor trecute dinspre morala crestina spre filozofia bunului plac nu trebuie sa ne inspaimante. Ele trebuie sa ne oblige la strangerea randurilor, la unitatea marturiei.

E vremea cugetarii

Intr-o vreme in care recuperatorii de averi, sprijiniti de cagulatii jandarmeriei si de hotararile unei justitii strambe, se numesc biserica, in care scoala e mai mult un lagar de intentii decat un spatiu de luminare sufleteasca, in care teologia e sora de preocupari pentru toti frustratii intelectuali si jurnalistii epuizati uman, e foarte greu sa mai identifici punctele cardinale ale Raiului. Evanghelia Duminicii acesteia ne descopera insa harta acestui pelerinaj. Fara ea nu suntem decat ratacitori, cu ochii turburi.

Exercitiul cel mai de pret prin care ne apropiem Raiul tine intr-insul postirea. Teama de a nu gresi retetele postului trebuie inlocuita de bucuria postirii dincolo de retete.


Parintele Constantin Necula
Sursa: agnos.ro


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu